O lidech a pro lidi ve zdravotnictví...

Aby se sestra mohla starat o potřeby druhých, musí mít nejprve zajišteny potřeby své... Motto: "Pečujeme o ty, kteří pečují..."

středa 5. dubna 2023

Vztahy na pracovišti: Toxické pracoviště

T
oxické pracovní vztahy jsou ve zdravotnictví velmi častým problémem. Jedná se o vztahy mezi spolupracovníky, které jsou charakterizovány negativními emocemi, vztahovými konflikty a narušenou komunikací. Tyto vztahy nejen negativně ovlivňují výkon práce, ale mohou mít také vliv na zdraví a celkovou pohodu jednotlivce. V tomto článku se podíváme na typy toxických pracovních vztahů a jak je možné řešit problémy na pracovišti.
 
Typy toxických pracovních vztahů a problémů na pracovišti...

Toxické pracovní vztahy mohou mít mnoho různých podob. Některé z nejčastějších typů zahrnují:

Konflikty - mohou být způsobeny neshodou v názorech, osobními problémy nebo jinými faktory. Konflikt je nutno vnímat jako příležitost k řešení problémů. Někdy však konflikty mohou vést k vytvoření nepřátelského prostředí na pracovišti a negativně ovlivnit efektivitu týmu.

Mobbing - je charakterizován systematickým šikanováním, urážkami, zesměšňováním a vylučováním jednotlivce z týmu. Tento druh toxického chování může mít vážné dopady na psychické zdraví jednotlivce a může vést až k depresi a úzkosti.

Pasivně-agresivní chování - to může být například ignorování požadavků, záměrné zdržování práce nebo manipulace. Tyto chování mohou vést k frustraci a podrážení autority jednotlivců.

Neadekvátní komunikace - zahrnuje nedostatečnou komunikaci, výběr špatných slov, záměrné neinformování nebo dokonce lhaní. Tyto situace mohou vést k nedorozuměním a zhoršení vztahů v týmu.

Jak řešit problémy mezi spolupracovníky...

V případě toxických pracovních vztahů je důležité jednat co nejdříve a předejít dalšímu zhoršení situace. Následující kroky mohou pomoci:

Hovořte o problémech otevřeně - Pokuste se najít vhodný čas a místo, aby se mohly obě strany vyjádřit. Je důležité vyslechnout a pochopit druhou stranu a se snažit najít společné řešení.

Použijte efektivní komunikaci - Komunikace by měla být jasná a konkrétní. Je vhodné použít "já" výroky, které popisují vlastní pocity a názory a vyhnout se kritice a obviňování. 

Hledejte podporu - Pokud máte pocit, že se nedokážete s problémem vypořádat sami, hledejte podporu od kolegů nebo nadřízených. Můžete také využít služby zaměstnaneckého poradenství nebo individuální supervize.

Hledejte společné cíle - Zkuste najít společné cíle a zaměřit se na to, co můžete udělat pro zlepšení situace. Důležité je najít způsob, jak spolupracovat a najít řešení, které bude fungovat pro všechny.

Je důležité vědět, že...
Toxické pracovní vztahy jsou často přítomny ve zdravotnictví a mohou mít vážné dopady na zdraví a pohodu jednotlivců, stejně jako na efektivitu týmu. Je důležité jednat co nejdříve a hledat řešení, které bude fungovat pro všechny. Komunikace, spolupráce a hledání podpory jsou klíčové pro řešení těchto situací.

Použitá literatura:

Bullying and harassment in the workplace. World Health Organization. https://www.who.int/occupational_health/topics/bullying/en/. Accessed February 27, 2023.

Kivimäki M, Elovainio M, Vahtera J. Workplace bullying and sickness absence in hospital staff. Occup Environ Med. 2000;57(10):656-660. doi:10.1136/oem.57.10.656

Tozzi AE. Dealing with toxic people in the workplace. Harvard Business Review. 2020; October. https://hbr.org/2020/10/dealing-with-toxic-people-in-the-workplace. Accessed February 27, 2023.

Toto: Pexels/Zakir Rushanly